Egyre többen választanak elektromos járművet, ezeknek a járműveknek is szüksége van karbantartásra, megéri időt szakítani rá annak érdekében, hogy a jármű élettartama hosszabb legyen és biztonságosan lehessen közlekedni vele.

 



Akku karbantartása

Az elektromos járművek legfontosabb alkatrésze az akkumulátor, ebből kifolyólag cseréje is költséges. Az akku karbantartására kiemelkedő figyelmet kell fordítani. A leggyakoribb hiba az akkumulátor nem megfelelő tárolása. Nyáron a tűző nap okoz problémát, soha ne tároljuk erős napsugárzásnak kitett helyen a járművet. A túlzott meleg felgyorsítja az akkumulátorban zajló kémiai folyamatokat és hamarabb kimerül.

Nem csupán nyáron kell ügyelnünk a megfelelő tárolásra, huzamosabb ideig ne álljon a jármű 10 fok alatti hidegben és nedves környezetben. Hosszabb leállás idején is szükséges ellenőrizni az akkumulátor töltöttségi szintjét, célszerű havonta rátölteni.

Általában kétféle akkumulátort szerelnek ezekbe a két-, háromkerekűekbe: a hagyományos (zártrendszerű, ciklikus, zselés, ólom) akkumulátort nem szabad teljesen lemeríteni, mert ilyenkor a cellák maradandó károsodást szenvednek és tönkre mennek. Nem szabad mindennap feltölteni, csak akkor, ha legalább félig kiürült az akku. A Li-ion (líthium-ion) akkumulátor könnyebb és nagyobb teljesítményű, mint a nikkel-metál-hibrid, energiasűrűsége kb. háromszoros. Könnyebben kezelhető, kevésbé kényes, de előállítása drágább. Ezt a fajta akkumulátort rugalmasan lehet tölteni, akár minden használat után.



 

Öndiagnosztika

Napi szinten érdemes figyelni a kijelzőn megjelenő üzeneteket. A legtöbb e-bike rendszer ugyanis öndiagnosztikát végez bekapcsoláskor, amennyiben hibát talál, kiírja a kijelzőre. Ilyenkor célszerű megnézni az akku töltöttségi állapotát is, ha szükséges töltsük fel.



 

Általános ellenőrzés

Miután megfelelőnek találtuk a jármű elektronikai állapotát, ellenőrizzük le a guminyomást, láncot és vezetékeket.

A keréknyomás ellenőrzése két szempontból is fontos. A gumik élettartama jóval hosszabb, ha mindig a helyes nyomáson van. A közlekedéshez felhasznált energia is kevesebb a megfelelő guminyomással, így az elérhető hatótáv is több. Minden gumiabroncson fel van tüntetve a legnagyobb megengedett nyomásérték, amit a gumiabroncs károsodás nélkül elbír. Javasolt a legnagyobb megengedett nyomásérték közelébe felfújni a gumikat. Az elkopott, elöregedett gumi nem ad megfelelő biztonságot a közlekedéshez, szükség esetén cserélni kell.

A láncot időnként takarítani és olajozni is szükséges, annak érdekében, hogy gördülékenyen fusson. Használhatunk erre a célra lánctisztítót, amellyel otthon is könnyedén meg lehet takarítani a láncot a portól, sártól. Rendszeres használat esetén hetente-kéthetente, de legfeljebb 250-300 kilométerenként szükséges megnézni a láncot, koszosabb időben pedig a használat után közvetlenül.

FONTOS: a lánc olajozásakor ne kerüljön olaj a fékfelületre, illetve a felesleget szükséges letörölni.

Nem jellemző, de előfordulhat, hogy a kerékpár egyik elektromos vezetéke megsérül, ezt a típusú meghibásodást célszerű szakszervizben javíttatni. Szándékosan szétszedni az elektromos rendszer bármelyik részét, legfőképpen a motort, házi körülmények során nem ajánlott! A blokk és annak alkatrészei speciális illesztési- és meghúzási sorrendben, meghúzási nyomatékkal szerelődnek össze a gyárban, melyek tudása nélkül igen költséges károkat tudunk okozni. 

Amennyiben a napi rutinellenőrzések során valami nem stimmel, akkor azt kezelni kell. Ha olyan probléma lép fel, amit otthon nem tudunk megoldani, mint például egy szoftveres hiba, akkor szakemberhez kell fordulni segítségért. A szerviz gyakorisága felhasználástól függ, de általában 3 havonta érdemes átnézetni, hogy elkerüljük a kisebb-nagyobb problémákat.



 

Plusz Tipp:

A jármű karbantartásához hozzá tartozik a takarítás is. Legyen mindig tiszta és ápolt a jármű! Érdemes használat után, még a töltés előtt letakarítani. A kerékpár vagy robogó időben történő megtisztítása meghosszabbíthatja az élettartamát. A sár egy részét mossuk le sima vízzel, de soha ne használjunk ehhez magasnyomású mosót. Egy finomabb kefével és kifejezetten erre a célra kifejlesztett tisztítószerrel, samponnal távolítsuk el a maradék sarat. Ajánlott a végén áttörölni az elektromos részeket egy száraz mikroszálas törlőkendővel ügyelve a csatlakozási pontokra. Végezetül a láncot az arra hivatott kenőanyaggal kicsit átkenhetjük. Ezzel a lánc élettartamát is növelhetjük.