Menü
Kosár

Az elektromos járművekről

Az elektromos járművek főbb működési elvei

röviden, egyszerűen, és lényegre törően



Elektromos kerékpárok

Ha elektromos rásegítésű kerékpárokról beszélünk, általában két fő típust különböztetünk meg.

  1. Pedelec kerékpárok, a pedálozás közbeni rásegítés elvén alapulnak. Egyszerű gombnyomással választhatjuk ki a fokozatok közül, hogy milyen mértékben segítsen nekünk az elektromotor hajtani a kerékpárt, ami csak pedálozás közben kapcsol be. Ha nem tekerünk, vagy meghúzzuk a fékkart, nem segít a hajtásban. Kikapcsolt állapotban az összes elektromos kerékpárunkat típustól függetlenül, hagyományos kerékpárként használhatjuk.
  2. E-bike-ok az alap rásegítéses rendszeren kívül – amivel a pedelec kerékpárok is szereltek – külön „gázkarral” rendelkeznek, így pedálozás nélkül is mozgásba hozhatók, akár egy robogó.

A gázkaroknak is több típusa létezik, van, ami egyszerű normál gázkar (mint pl. a robogókon), és van, ami ujjunk lenyomásával szabályozható.

Mindkét típusra igaz:

A rásegítés elindítás érzékelésének két elterjedt típusa van:

  1. Mágnes szenzoros (Hall sensor), ez az alap változat. A kerékpár hajtómű tengelyén található mágneses tárcsa mozgása által keltett mágneses térváltozást érzékeli, a vele szembe állított érzékelő, ami működésbe hozza az elektromotort. Gyakorlatilag a hajtómű forgását érzékeli.
  2. Nyomaték érzékelésen (Torque sensor) alapuló rásegítés elindítás. A különbség az, hogy a nyomatékszenzor rögtön érzékeli a pedál tengelyére kifejtett forgatónyomatékot, ezáltal azonnal bekapcsolja a motort, és a nyomaték nagyságának megfelelően segít rá a hajtásra. Az alapváltozatnál van egy enyhe késés, ami a tárcsán elhelyezett mágnesek közötti távolság miatt adódik. (kb. 1/4 pedálfordulat)


Mi az eltérés a pedálszenzoros és a nyomatékszenzoros kerékpárok között?



A pedálszenzorok egyszerűbb felépítésű szerkezetek, a hajtókarra szerelt mágnesekből, és egy érzékelőből állnak. Tekerésnél a mágnesek elhaladnak a szenzor előtt, ezzel jelezve a vezérlő elektronikának, hogy kapcsolja be a rásegítést. A pedálszenzoros kerékpárok nem figyelik a tekerés erősségét, így akár minimális pedálozással is nagy erőt fejthetünk ki.

A nyomatékszenzor bonyolultabb, és drágább, viszont jobban imitálja azt az érzést, mint ha egy normál kerékpárt hajtanánk. Méri a pedálozás erősségét, így azonnal tud reagálni a kerékpáros minden mozdulatára, emiatt természetesebb, közvetlenebb élményt nyújt. Nyomatékszenzorral néhány kivételtől eltekintve a középmotoros kerékpárok vannak felszerelve, itt érdemes figyelembe venni, hogy a középen elhelyezett motor nagyobb terhelést tesz a láncra, emiatt egy kicsit nagyobb a karbantartás igénye.

Összefoglalva, ezek az előnyök és a hátrányok:




Nyomatékszenzoros rendszer


Előnyei:

  • finomabb rásegítés (nincs rántásérzés, nincs fáziskésés a tekerés megkezdése és motor be – és kikapcsolása között)
  • A jobb hatékonyság miatt kevesebbet fogyaszt

Hátrányai:

  • Elől csak egy lánctányér lehet (kevesebb sebességfokozat)
  • A lánc viszi át a tekerés és a résegítés erejét – fokozott igénybevétel, gyakoribb csere
  • Magasabb árfekvés
  • Észrevehető ellenállás a motorban rásegítés nélkül
  • Váltás nagyobb odafigyelést igényel, váltás közben nem lehet terhelni a hajtókart


Pedálszenzoros rendszer


Előnyei:

  • Szinte nincs motorellenállás kikapcsolt rásegítésnél
  • Első és hátsó váltó is szerelhető a kerékpárra – több fokozat
  • Egyszerű, olcsó rendszer
  • Első vagy hátsó motornál nincs extra terhelés a láncon, könnyebb fokozatváltás, hosszabb élettartam

Hátrányai:

  • Fáziskésés a tekerés megkezdése és a motor be- és kikapcsolása között

Ma már megtalálhatóak a hagyományos kerékpárok közül már jól ismert típusok elektromos változatai:

  • MTB (RS, FM, FS)
  • Mountainbike Kemping típusú (SJ, ST)
  • Trekking ( CF, CY)
  • City bike (CM, CW)
  • Folding bike (összecsukható)
  • és Hobby (FB, HL) kerékpárok is.



Roller

A rollereknél jobb oldalon a markolat mellett található a gázkar, ami típustól függően lehet, ujjlenyomással működésbe hozható (a már kerékpároknál említett) Hall szenzoros gázkar (ami ebben az esetben a gázkar fordulását érzékeli), illetve hagyományos gázkar, mint a robogóknál.

Lenyomásakor vagy meghúzásakor működésbe hozza a szénkefe nélküli (brushless) elektromotort, ami típustól függően az első vagy hátsó kerékagyban kapott helyett. Kisebb városi rollereknél, baloldalon helyezkedik el a fékkar, ami szintén Hall szenzoros és ujjlenyomással hozható működésbe, ezáltal villamos motorfékezést idéz elő a brushless motorban, ennek következtében lassul a jármű.

Közepes, és nagyobb rollereknél első-hátsó tárcsafék gondoskodik a jármű fékezéséről, így a kormány mindkét oldalán hagyományos fékkar található.


Önegyensúlyozó (balance)


Balance járművek elektromos hajtását, egy úgynevezett giroszkóp vezérli. Működési elve, hogy folyamatosan egyensúlyban tartja a járművet, annak különböző irányú megdöntésére a kerekeknél elhelyezett 2 db különálló brushless motor vezérlésével reagál.



Fékek


Elektromos kerékpárokon és rollereken a fékkarok speciálisak. Mikrokapcsolóval vannak ellátva, fékezéskor a motor leold, így nem dolgozik a fékhatás ellen. Fékezéskor nincs motoros hajtás.




Akkumulátorok


Az akkumulátorok kapacitását Ah-ban (amperórában) adják meg. Ez a szám minél magasabb, annál nagyobb távolságot tehetünk meg járműveinkkel, az elektromos rásegítést használva. Egy elektromos jármű fogyasztói árát nagyban befolyásolják az akkumulátor tulajdonságai. A kerékpárok és rollerek, akkumulátoruk lemerülése esetén is használhatók hagyományos bicikliként vagy rollerként, a motor nem fejt ki ellenállást.

Legtöbb kerékpárnál vázba rejtett akkumulátor van elhelyezve, ezáltal esztétikusak, modernek. Laikus szemlélőnek fel sem tűnik, hogy nem hagyományos biciklit lát. Egy- két modellnél található még vázra erősített, vagy csomagtartó alá rögzített, és újdonságként a nem hajtott kerékagyban elhelyezett akkumulátor is. Minden modell akkumulátora cserélhető. Rollereknél a kormányszárban vagy a talpban helyezkednek el az akkumulátorok. Minden Ultimate elektromos jármű Li-Ion akkumulátorral felszerelt, melyek könnyebbek, nagyobb kapacitásúak, és üzembiztosabbakmint a régi ólom, vagy NiMh akkuk.



Motor


Az elektromos motor típustól függően az első vagy hátsó kerékagyban, valamint középen a hajtókarnál kap helyet. A szénkefe nélküli motorral (Brushless) szerelt járművet érdemes választani, hiszen ezek hatékonyabbak, nem igényelnek karbantartást, nincs bennük kopó alkatrész, ezért hosszabb az élettartamuk.


Milyen érvek szólnak az elektromos kerékpár mellett?


Hosszabb távokon jelentősen megkönnyíti a felhasználók dolgát, hosszú idő után sem válik kényelmetlenné a tekerés, a rásegítés erőssége folyamatosan szabályozható attól függően, hogy mennyire vagyunk fáradtak, így könnyebben alakul megszokássá a kerékpározás.

Emelkedőn felfelé haladva csak feljebb kell kapcsolnia a rásegítést, addig, amíg már úgy érzi, mint ha sík úton haladna.

Annyi rásegítést kell használnia, amennyire éppen szüksége van! Bárhova eljuthat, ahova csak szeretne.

Elektromos kerékpárok használatával az egész család, vagy baráti társaság együtt túrázhat. Nem kell többé senkit bevárni, mindenki egyforma tempóval tud haladni. Mivel nem olyan nehéz a tekerés, több lehetősége lesz önfeledten gyönyörködni a tájban.

Ha valamilyen műtéten esett át, vagy éppen sérülésből épül fel, akkor is tökéletes választás. Nem kell megerőltetnie magát, mégis mozog, és a szabad levegőn lehet.

A kor előrehaladtával egyre fontosabb, hogy eleget mozogjunk. Az e-bike-nak köszönhetően ez is egyszerűbb lett. Nem szükséges folyamatosan nagy terhelésnek kitenni a testét, a rásegítés erősségének változtatásával szabályozhatja, hogy mennyire erősen kell tekernie.

Kutatások bizonyítják, hogy az elektromos kerékpárt vásárlók hosszabb ideig és gyakrabban tekernek. A gyakori mozgás segíthet a fogyásban, és növeli az állóképességét, így hosszabb ideig maradhat jó kondícióban.

Nagy mennyiségű csomagot szállítana? Elektromos kerékpárral ez is egyszerűbb, tekerésnél nem fogja érezni a hozzáadott súlyt.

Városban való közlekedésre, vagy munkába járáshoz az elektromos rollerek után az e-kerékpár a második leggyorsabb eszköz.


Felmérések szerint 5 kilométeres távon gyorsabb egy autónál, 10 kilométeres távon pedig ugyanolyan gyors, mindezt 0,5-1 forintos kilométerenkénti költséggel. Ráadásul az autó helyett használt elektromos kerékpár minden szempontból környezetbarátabb, és segíti csökkenteni az ökológia lábnyomát.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa. Adatvédelmi tájékoztató